Fietsroutes en fietsveiligheid versus een tramlijn door het centrum
De rond 2000 voorgenomen RijnGouweLijn doorkruist de Leidse binnenstad. De vraag was of dit via het voorgestelde tracé wel op een veilige manier zou kunnen. Een adhoc commissie van veiligheidsdeskundigen kreeg deze vraag voorgelegd. Wij hadden zitting in de commissie, specifiek voor veiligheid van fietsverkeer.
Het Projectbureau Rijngouwelijn heeft deze Veiligheids Advies Commissie (VAC) in 2006 omgevormd tot een Independent Safety Assessor (ISA). Van het voorlopig ontwerp A4-A44 is de veiligheids-analyse die uitgevoerd is in opdracht van het Projectbureau, getoetst (en accoord bevonden). Na wijziging van het binnenstadstracé is vanuit 2008 periodiek een toetsing van de veiligheidseffecten per tracédeel uitgevoerd. Uiteindelijk is het project afgeblazen, mede door blijvende protesten van uit de bevolking. De negatieve effecten op fietsroutes in het centrum van Leiden speelden daarbij een belangrijke rol.
Wil je graag meer weten over dit project? |
Samenbrengen van actoren in het Nederlands fietsbeleid zorgt voor een nationaal programma met impact.
Lees meer
De in 2009 gelegde basis van het succes van de Antwerpse Velo's.
Lees meer
Een omvattend gemeentelijk fietsactieplan via de Europese BYPAD methodiek
Lees meer
Een handboek met voor ieder wat wils, van geïnteresseerde startende gemeenten, tot volbloed fietssteden....
Lees meer
Coaching: ‘peer’ gemeenten, een plaatsbezoek, zelf-evaluatie en onze intensieve begeleiding
Lees meer
Begeleiding en evaluatie van Waalse gemeenten in fietsbeleid, als centraal deel van het Waalse fietsbeleid
Lees meer