Efficiënt automobilisten verleiden alternatieven te kiezen
In dicht stedelijk gebied is het een steeds moeilijkere opgave om ten tijde van wegwerkzaamheden te zorgen dat een goede afwikkeling van autoverkeer gewaarborgd blijft. Om aan deze opgave te voldoen, zijn er twee invalshoeken die sterk complementair zijn:
- slim uitvoeren van de wegwerkzaamheden
- slim doorsluizen van het (tijdelijk) teveel aan autoaanbod naar rest van verkeerssysteem : naar daluren, naar andere delen net, naar OV- of fiets-systeem, of…. verdampen
De TOEKAN-methodiek is met name gericht op tweede invalshoek: maximaal effectieve verleidingsstrategie ontwikkelen en inzetten tegen zo laag mogelijke kosten (ook maatschappelijk). De benadering is te beschouwen als een formalisering van het proces van ‘best guess’. De benadering is bij uitstek geschikt voor inschatten van volumes aan gedragsaanpassing (binnen het profiel van de typen gedragsaanpassing die mogelijk zijn) in vrij complexe en vrij unieke situaties, waarin traditionele modellering ontoereikend is.
In 2009 pasten we in verschlllende wegwerkzaamheden deze methodiek ‘TOEspitsen op KANsen’ toe: A2 Maasbrug Zaltbommel, A7 Drachten-Groningen en A12/A50 Ewijk-Grijsoord.
Wil je graag meer weten over dit project? |
Inhoudelijk sterk, aansluitend op de bredere beleidsdoelen, samen met alle stakeholders
Lees meer
Geen wenslijstje per modaliteit maar integraal ruimteclaims afwegen.
Lees meer
Een voorbeeldig mobiliteitsplan voor Evergem: hoge kwaliteit, toegesneden en met draagvlak
Lees meer
Elk kwartaal het europese nieuws voor verkeersambtenaren
Lees meer
Methodiekverbetering door te leren van de eerste lichting
Lees meer
Borsele, Molenwaard, Heerde, Veere, Nunspeet: Goede lokale verkeerplannen die uitblinken in een eenvoudige...
Lees meer