In een LEADERproject testten gemeente Retie en buurgemeenten proefoplossingen uit voor samengebruik van landbouwwegen. In hoofdzaak worden deze gebruikt door landbouwverkeer, maar met de jaren wordt er ook meer gestapt, gefietst en met de auto langs gereden.
Landbouwwegen zijn populair in wandel- en fietsroutes, soms nuttig als schoolroute of verbinding tussen twee dorpen, en ook wel eens verleidelijk als sluiproute of om te snel te rijden. Op die smalle wegen, recht of bochtig, hard of zacht, met bermen, grachten of bomen erlangs loopt dat niet altijd prettig, comfortabel of veilig, ook omdat gebruikers elkaar niet altijd goed begrijpen of respecteren.
Gemeente Retie trok daarom een LEADER-project, met nog 6 andere gemeenten, Rurant en Provincie Antwerpen, om praktische oplossingen voor conflicten te bedenken. TRIDÉE zocht via participatie uit wat er fout kan gaan, waarom en welke oplossingen er zijn. Op diverse locaties kwamen er vervolgens proefopstellingen, uitgewerkt samen met Antea, én ondersteund met een sensibiliseringscampagne door Endeavour.
Dit leverde als eindproduct een breed inzetbaar praktisch stappenplan op voor medegebruik van landbouwwegen. De infobrochure kunt hier downloaden. Ze werd gepresenteerd op de Dag van de Verkeersveilige Gemeente op 31 mei.
Wil je graag meer weten over dit project? |
Landbouwweg bocht
Landbouwweg gracht
Een nieuwe kijk: ook landbouwverkeer bundelen en daar faciliteren
Lees meer
Een nieuwe rondweg, met of zonder toelating van landbouwvoertuigen
Lees meer
Consensus zoeken over oplossingen voor landbouwvoertuigen
Lees meer
Te langzaam voor de N-weg, te zwaar voor de lokale weg
Lees meer
We hebben onderzoek gedaan naar routes, knelpunten en maatregelen voor landbouwverkeer in de Hoeksche...
Lees meer