Juist bij stations bengen we graag mobiliteitskennis in bij integrale ontwerpen
Samen met het bureau SKOPE keken we naar de buurt bij het station van Namen, aan de boulevard Melot, waar nieuwe ontwikkelingen komen: kantoren, een hotel en een congrescentrum. Een uitstekend multimodaal bereikbare plek in het hart van de stad. De stad vroeg ons om advies over de autovoorzieningen.
Zelf hebben we ook affiniteit met openbare ruimte en stedenbouw, zodat we onze technische kennis rond mobiliteit hier goed kunnen inbrengen om de verplaatsingen van alle gebruikers goed te organiseren.
Zo toont de opdracht voor het station in Bern. Het Hauptbahnhof van het Zwitserse Bern barst uit zijn voegen. Daarom komt er een nieuwe stationsingang aan de Bubenbergplatz. Grote voetgangersstromen zullen dan het plein opstromen, waar ook autoverkeer zit, een OV-knooppunt van trams en bussen, én ook nog een fietsroute. Een eerste ontwerp werd vooral slecht bevonden voor fietsers. Terug naar af dus. Wij werden als extern expert gevraagd om met een second opinion het denkproces in een werkgroep weer op gang te trekken. Bern apprecieerde vooral dat we het puur lokale verkeerstechnische overstegen om strategische kwesties scherp te stellen voor alle verplaatsingswijzen, maar ook voor het potentieel van de openbare ruimte en de structuur van de diverse netwerken op ruimere schaal.
Wil je graag meer weten over dit project? |