Autodelen in Brussel

Een nieuw beleids- en regelgevend kader voor autodelen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Na een jarenlang de facto monopolie voor autodelen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, verscheen een nieuwe aanbieder. Er was behoefte aan een nieuw beleids- en regelgevend kader.

In het luik benchmarking onderzochten we hoe de overheid autodelen reguleert en stimuleert in grote autodeelsteden: Amsterdam, Londen, Montréal, München en Zürich.

In het luik aanbevelingen werd een nieuwe strategie voor Brussel uitgetekend met als componenten: een keurmerk, parkeerfaciliteiteiten, uitrol van het aanbod, stimulering en innovatie.

In een opvolgopdracht werkten we in detail het regelgevend kader uit voor een situatie met meerdere aanbieders. Dit gebeurde via een intensief overlegtraject met gewestelijke overheden, gemeenten en bestaande aanbieders.

Aanbieders worden voortaan officieel erkend door het Gewest, op basis van een lijst erkenningscriteria. De gewestelijke groeidoelstelling 2020 voor autodelen wordt vertaald naar een doelstelling voor standplaatsen per gemeente. Gemeenten maken een actieplan 2020: daarin bepalen ze standplaatsen, grootte en fasering.
In offerteoproepen worden erkende aanbieders uitgenodigd om de standplaatsen te bezetten. Een driezijdige overeenkomst tussen gemeente, aanbieders en gewest regelt de wederzijdse afspraken.

Dit voorstel is de basis voor een uit te werken uitvoeringsbesluit bij de parkeerordonnantie.


Wil je graag meer weten over dit project?
Contacteer ons !

 

Thema's:



carsharing 1445469 1919x1310

Contactpersonen:

Dirk Dufour
M: dirkd@tridee.eu




Gerelateerde Projecten

Webdesign by Studio Odilo Girod. Built by Gerben Schmidt, BlogBird.